Japanska strategispel är oftast inte så populära här i väst eftersom att de tar lång tid att lära sig hur man spelar, och när man väl har lärt sig tar de även lång tid att ta sig igenom. Speciellt om det finns Story Mode med över 20 uppdrag och så vidare. Västländska spel som Red Alert är ingenting i jämförelse.
En bra sak med FDS-versionen är att man faktiskt får slåss med robotarna själv. I Super Famicom-versionen ska tydligen denna funktion ha tagits bort. FDS-versionen av detta spelet har även ett 2-playerläge som togs bort i versionen till Game Boy Advance.
Väldigt lite information ges om hur man spelar spelet, men det är ändå positivt överaskade hur enkelt spelet är att förstå. Man kan i princip börja spela direkt. Inget Story Mode, bara välj ett av 10 uppdrag. Kan man inte japanska så kan det vara svårt att förstå menyerna exakt, men man behöver inte kunna läsa japanska för att spela.
När spelet väl startar kan det ta ett tag att förstå strategi-idén. Ett tips är att testa sig fram och bara starta om spelet när man har förstått hur det fungerar. När man väl kommit igång så är det inga större svårigheter.
Man spelar på en karta. Bilderna visar exempel på hur det kan se ut. Man har en bas där man bygger sina robotar. Deras namn, pris och stats visas i engelska och/eller siffror. Fienden har också sin egen bas. Målet är att förstöra fiendebasen. På kartan finns syns ett antal städer och småbaser som du kan ta över. De kan öka din inkomst. Din inkomst visas under "IC" längst ner till höger. "CT" står för befintligt kapital.
Förstår man inte japanska så är det svårt att läsa informationen om robotarna i manualen. Men de viktigaste statsen är hälsa och antal moves. Vapen är också viktigt men generellt är det så att om det är dyrt så är det bra!
Idén bygger på att du rör dina robotar runt på kartan. Det är enkelt att förstå så det är ingen mening att gå igenom detaljer här, men det kan vara bra att veta att man kan avsluta sin tur genom att trycka A+B.
När det är datorns tur tar det ett tag för AI't att göra sitt drag, men i ett strategispel som detta gör det inte så mycket då man ändå använder tiden för att tänka ut sitt egna nästa drag. Eller varför inte ta en öl?
När din robot möter en fienderobot, kommer man till stridsskärmen.
Stridsskärmen ser olika ut beroende på vilken terräng du är i. Just på denna bilden ovan är det undervattensterräng. Som man kan se så har roboten 'W-Base' mycket mer i hälsa, och har även missiler att skjuta med. Striderna kan verka svåra vid första anblick, men det finns små trix att lära sig. I rymdstriderna kan man till exempel stanna på botten och bara skjuta. Datorn är ganska aggressiv så det är oftast bäst att bara vänta på att han ska anfalla och sedan bara skjuta ner honom. Ett annat knep är att gå tillbaka till hembasen då och då för att fylla på hälsa.
Prisera på robotarna är väldigt olika. Den dyraste är just W-Base och den kostar 8000 'money'. 'DOM' är en av de billigaste som bara kostar 500. W-Base är dessvärre inte bra på att strida på grund av hans vapen som inte räcker så långt, så det är bättre att istället köpa Psyco Gundam eller ZZ-Gundam som kostar 4500 styck. I början av spelet har man inte så mycket pengar så då är det nog bättre att satsa på en Bound-Dog för 2500 eller en Gundam for 1500 money.
Ju fler baser man tar över, desto mer pengar tjänar man varje runda, vilket i sin tur leder till att man kan köpa bättre robotar. Svårare än så är det inte. I slutet får man slåss mot basväktaren och förhoppningsvis vinner man.
På strategywiki.org är man konstigt nog negativt inställd till spelet. (Vad förväntar de sig egentligen, save states?) Hur som helst så är det är roligt spel. Man kan faktiskt spara på kartbilden genom att trycka på start (eller var det select?) och trycka "Yes". Då kan man välja 'continue' nästa gång man startar spelet.
engelsk version: http://japanspel.blogspot.se/2013/03/sd-gundam-world-scramble-wars-for-fds.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar