november 07, 2013

Gamex 2013 - från ett japanskt retroperspektiv

Text och foto: Kristin Loman.

översikt mycket att titta på


Sveriges största spelmässa hölls även i år i Kistamässan strax norr om Stockholm. För fjärde året i rad fick mässhallen inredas med dekaler från en mängd olika företag som alla har någon form av koppling till spel. Den 31 oktober 2013 slogs portarna upp för alla hungriga besökare och Gamex pågick i hela fyra dagar.

Jag kom dit under fredagen den 1 november och blev snabbt översköljd av alla intryck som gick att hämta. Det fanns mycket olika aktiviteter på mässan och det kändes som att det alltid hände någonting. Det känns alltid spännande att delta på sådana här event, även om man själv inte är utställare (för den här gången...!).

The next big thing since Virtual Boy? Folk köade för att få testa på framtidens konsoler.
De enda tjejer man såg var antingen utklädda i cosplay eller uppträdde i dansspel. Många PC-spelande kids.

Det man såg mest av när man gick omkring på området var detta som ni kan se ovan: mycket amerikanskt, mycket nytt och framför allt mycket folk! Man fick tränga sig fram bland folkmassorna och jag hade tur ibland som hittade bra fototillfällen där någon person inte hann gå framför mig.

Men jag lät inte detta stoppa mig utan jag fortsatte min jakt efter retroprylar och mer japanskt, då det trots allt är det som är vår avdelning. Och det visade sig att det inte var förgäves i år heller.



Ett axplock av det utbud som fanns tillgängligt på mässan.


Det fanns faktiskt flera spår av både retro och japanskt på många håll. Det mesta var försäljningsföremål men det fanns även tre skärmar där man kunde spela gamla Nintendo-klassiker på NES, SNES och N64. Det var betydligt mer retro i år än tidigare och man kan tydligt se att retrotrenden växer sig större.

Något av det mest fascinerande är när nya spel låter sig inspireras av retrospel, eller när klassiska spelserier återuppstår i den nya generationen. Vi som växte upp med retrospel har nu blivit vuxna, vissa av oss blir speljournalister och vissa av oss blir spelprogrammerare, så det är inte konstigt att retro är populärt idag.

Spelserier som Mario, Sonic, Pokemon och Final Fantasy har lyckats hålla sig kvar genom generationerna men jag tror att vår generation vill återskapa våra barndomsdrömmar och samtidigt visa de nya generationerna att det finns många olika former av spelglädje och att historien har många dolda och spännande element.


Ett tydligt exempel på att retrotrenden växer sig större är när man ser nya produktioner med retroinslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar