januari 15, 2017

Min skrivare, Samsung ML-2545

När jag skulle skaffa mig fraktavtal med posten så var ett av kraven att ha en laserskrivare för att kunna skriva ut paketlappar. Det enda jag hade var en bläckstråleskrivare. Den var långsam och utskrifterna var inte särskilt skarpa.

Jag läste runt lite på nätet och det fanns folk på forum som skrev att man "måste" ha en dyr skrivare som är en "arbetshäst" och som får ner priset per utskrift till en lite lägre kostnad. Jag tror de föreslog skrivare för 5000 kr.

Inget ont om de skrivarna men jag efter att ha letat runt undrade jag varför jag inte bara kunde köpa en skrivare för omkring 1000 kr, nämligen en Samsung ML-2545. Modellen säljs inte längre så jag behöver inte länka till den egentligen men lite kort från amazon.co.uk.

Den skriver "bara" ut 24 sidor i minuten, till skillnad från dyrare skrivare som skriver ut över 50. Den har inte nätverksstöd, men jag tänkte att man kan väl koppla den med USB eftersom det bara är jag själv som skriver ut. Den kan inte skriva ut dubbelsidigt, varför jag nu skulle vilja det. Den påstods också vara "högljudd" men jag ska ju inte försöka sova bredvid den så jag kunde inte förstå varför det skulle vara ett problem.

Jag kunde inte heller se att totalkostnaden skulle bli så hög.

Såhär i efterhand är jag väldigt nöjd med inköpet. Jag köper ny toner ungefär en gång om året som jag numer köper från Nordicink. Köpte en gång från ett annat ställe, men Nordicink är billigast och deras produkter är bra. "Det andra stället " sålde en tredjepartstoner och sa att "vi testar alla våra varor och tredjepartstoners är lika bra som original".

Problemet var:
1. Färgen blev inte lika mörk som originalet, det var en gråaktig nyans. Inget större problem i sig kanske, bara lite trist.
2. Färgen smetade sig! Trots att jag väntade i ibland 30 minuter efter att ha skrivit ut etiketten så var färgen smetig vilket ju kändes väldigt osäkert när det är adressetiketter med streckkod!
3. Tonern tog slut efter bara 2-3 månader, istället för ett år. Enligt statusen fanns det fortfarande 30% toner kvar i den men sidor skrev ut som var halvt borta och jag fick öppna och skaka på den, och det trillade ut toner och var allmänt omständigt.

Mycket omständigt och i slutändan också en dyr historia.

Sedan dess köper jag bara originaltoners, och jag köper dem från Nordicink. Kan även tipsa om att Nordicink kör en frifrakt-kampanj ungefär en gång i månaden (japp jag har följt dem och räknat ut att det är såpass återkommande :) , så om man behöver handla där kan man kanske tajma för att spara 49 kr på frakten. Registrera er på deras nyhetsbrev för att få erbjudandet.

Angående skrivaren igen. I och med mitt köp på 1000 kr för skrivare och 700 per år i toners har jag nu efter fem år snart kommit upp till bara inköp på en 5000 kr skrivare. Och den tuffar på. Jag skriver nog ut säg 40 sidor i veckan, så att tonern ska räcka till 2500 stämmer nog bra för den räcker ungefär ett år.

Jag tror att det ofta kan vara smartare att undersöka vad man har för behov när man ska köpa saker till sitt företag. Att alltid köpa det dyraste kanske inte lönar sig, särskilt om man inte vet hur länge man ska hålla på. Startar man ett ehandelsföretag kanske det är svårt att planera 5 år i framtiden.

Vad gäller toners så snålar jag däremot inte. På Nordink ser jag att de numer har ett twin pack med 2st toners för 2500 sidor för 1030 kr, och då blir priset per utskrift 20 öre. De skrivare som är billigast i drift ligger kring 10 öre per utskrift, vilket i mitt fall skulle innebära en skillnad i årskostnad på cirka 500 kr.

Om man då tänker sig att min skrivare kostade 1000 kr och en som är billigare i drift kostar 5000 så kommer det ta 4 år innan den dyrare har betalat av sig. Alltså ett tips från en ehandlare: Räkna på kostnader och fundera ut ditt behov.

Sen har det hänt att jag fått öppna den och rengöra pga papper fastnar... och den måste stå plant för att det inte ska fastna... och man måste lägga in papprena jämnt... Men efter att jag förstått det så har jag (peppar peppar) inte drabbats av något pappersstopp på ett tag nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar