januari 28, 2017

DHL frakt och kostnader

Vi skickar, som ni kunder vet, alla större varor med DHL till närmaste Service Point.

Det är en relativt billig tjänst och den är praktiskt för oss eftersom DHL hämtar upp. De har heller inget krav på minsta antal paket eller liknande.

Vår maxfrakt är för närvarande 79 kr oavsett storlek på order. Vissa tror att det betyder att DHL tar max 79 kr. Det kan vara värt informera om att DHL-frakten ofta kostar mer än 79 kr, men att vi ger 79 kr för att ni som kunder inte ska behöver känna att ni betalar för mycket.

Ibland är fraktkostnaden billigare för oss än vad kunden betalar. Men kartongen kostar i sig omkring 5 kr, såvida inte den är begagnad. Ni som handlar ofta har säkert fått begagnade japanska kartonger, jag hoppas ni uppskattade dem. Till detta kommer givetvis tiden att packa ner varorna.

När ett företag ger "gratis frakt" betyder det inte heller att deras fraktbolag arbetar gratis. Det betyder att företaget bakar in frakten i priset, så istället för att betala 29 kr + frakt 30, betalar du 59 kr med "gratis frakt". Orsaken till att företag gör så är för att kunder inte ska bli chockade över frakten och dra sig ur köpet.

Nackdelen med att ha "fri frakt" är att alla priser då blir dyrare, och att den som köper fler varor samtidigt får ett dyrare totalpris än om man har frakten som en separat kostnad. Därför har vi inte "fri frakt" utan vi har fraktpriser som ungefär motsvarar kostnaden. Undantaget är att på småvaror tar vi några kronor mer än postens pris och på dyrare varor tar vi några kronor mindre.

Det största paketet jag tror jag skickade med DHL var motsvarande en flyttkartong som jag skickade till min kollega precis inför retro gathering nyligen. Det vägde närmare 20 kilo. Kostnaden var  130 kr inkl moms, alltså inte så dyrt. De andra paketen den veckan låg på omkring i snitt 70-80 kr inkls moms och vägde runt 3-4 kilo.

DHLs fraktpriser baseras huvudsakligen på hur stort ett paket är. Det innebär att det stort paket fullt av mjukisdjur som väger 2 kg kostar mer än ett litet paket fullt av CD-skivor som väger 7 kilo.

Det som däremot är lite bökigt är tilläggsavgifter.
För några månader sedan hade jag ett välkänt spelföretag som handlade av mig (jag nämner inga namn) och jag skickade med DHL till närmaste Service Point. Jag tänkte efteråt att det var kanske dumt eftersom jag kunde skickat direkt till företaget. Jag grämde mig lite på det faktiskt för det gav kanske ett oproffsigt intryck.

Så beställde ett annat företag veckan efter, ett mindre enmansföretag. För att vara schysst skickade jag nu direkt till hans adress. Veckan efter fick jag en faktura från DHL med en specifikation om att paketet inte kunnat lämnas ut, och jag därför debiterades 95 kr + moms (cirka 120 kr). Tack tack. Jag kunde inte gärna mejla kunden och kräva in betalningen så det var ju en snöplig kostnad.

Häromveckan fick jag ett annat DHL paket i retur. Det var en kund som köpte ett minnskort till gamecube för 89 kr och ville ha det med DHL. Tidigare skickade vi inte småsaker med DHL men nu har vi börjat med det eftersom vissa kunder klagar på att "posten är så dålig i området".

Det är enligt min mening onödigt skicka småsaker med DHL för det kräver en större kartong, det tar några dagar extra och ärligt talat kommer saker sällan bort med posten. (se mitt tidigare inlägg) Jag kan förstå om man vill ha varor för 300-400 kr spårbart med DHL, men ett minneskort för 89 kr...?

Hur som helst, kunden ska få sin vilja, så jag skickade hans 89 kr minneskort med DHL till en fraktkostnad av 59 kr. Han kanske trodde han skulle få det snabbare, fast det står tydligt i våra annonser att DHL tar 2-3 dagar.

Sedan fick jag som sagt tillbaka det några veckor senare, vilket kommer innebära en extrakostnad på cirka 120 kr + moms (150 kr) som vackert debiteras på vår nästa DHL-faktura. Jättekul.

Det händer allt som oftast att kunder inte hämtar ut sina DHL paket, t.ex. för att deras ID gått ut eller de rest bort. De brukar vara förstående för att de får betala extra. När vi skickar dyrare varor kan jag behålla varan som "pant" tills extrakostnaden är betald, men på billigare grejer är ju varans pris mindre än extradebiteringen.

Jag skulle kunna skicka en räkning till kunden på 150 kr minus det han redan betalat för minneskortet, men det blir så lätt omständligt om han vägrar betala räkningen och kanske klagar på oss offentligt. Lika bra jag biter i det sura äpplet och tar kostnaden själv.

Det står i våra villkor att vi tar 200 kr i avgift för ej uthämtade DHL paket. Så jag borde kunna kräva in kostnaden, men så vitt jag kan bedöma kan jag inte vända mig till ett inkassobolag utan att ha ett avtal med dem först, så jag får öppna ett ärende hos kronofogden för att driva in en skuld. Jag tror det skulle leda till dålig publicitet för företaget om vi skickade folk till kronofogden för belopp på 50 kr.

Därför tar vi alltid betalt i förskott, eller så använder vi Klarnas eller Paysons fakturatjänst. Två gånger skickade jag till kunder mot faktura för att vara snäll, men den andra gången blev fakturan inte betalad. Han var helt enkelt utfattig och betalade 10 kr här och 10 kr där i några månaders tid. Som sagt ville jag inte skicka honom till kronofogden för ett 150 kr TV-spel så i slutändan skrev jag några väl valda ord och sen bet jag i sura äpplet. Därför skickar vi inte mot faktura utom genom Klarna / Payson. Då får de företagen stå för att driva in skulder.

Om ni har några frågor eller kommentarer om DHL så kan ni gärna kommentera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar