januari 25, 2017

Nintendo 64 nätadapter tredjeparts och andra strömadaptrar

Vi har en nätadapter till salu som är tredjeparts.

I våra annonser på japanska N64 konsoler, t.ex. den här  för 279 eller vår RGB-moddade, skriver vi alltid att man kan använda PAL nätadapters. Jag får erkänna att jag först själv var lite bekymrad över att stoppa en PAL strömadapter i en japansk konsol men principen är ju självklar. Strömadaptern ger ut en viss volt, oavsett om den tar in 100 volt eller 240 volt.

Det kom sig då att folk allt som oftast frågade om vi inte hade PAL strömdelar när vi nu nämner det i annonsen. "Nej", fick jag säga, "vi säljer bara japanska produkter". Då undrade kunderna var de kunde få tag på en PAL nätadapter.

Tyvärr inte helt lätt hitta sådana strömdelar! Vi säljer japanska strömdelar för 39 kr, men de är bara till för japanska elnät. Har man en voltomvandlare så är det dock prisvärt, och vi säljer allt som oftast japanska strömdelar faktiskt. Skulle gissa att vi säljer åtminstone en i månaden.

Vi kan tyvärr inte sälja voltomvandlare längre eftersom de inte går få tag på. Angående de voltomvandlare vi sålt fram tills nu så gissar jag de slutat säljas pga kvalitetsproblem. När jag köpte på mig 10 st var det nästan alltid någon som var defekt. Antingen surrade den fruktansvärt, eller så fungerade den inte av annan anledning. I något fall var det extremt tajt att dra ut strömkabeln ur den. De som fungerade fungerade dock bra, bara man följde instruktionerna och inte överbelastade dem.

Hur som helst, behöver ni en voltomvandlare, köp en starkare 100W voltomvandlare från Claes Ohlsson, eftersom det inte finns några 45W att köpa längre. Länk finns överst på japanspelshop.se.

Nåväl, efter en del tvekande så köpte jag in några kinesiska N64 strömdelar. Jag använder numer en själv dagligen i princip. Alla varor vi säljer är varor som jag säljer på ett sådant sätt att jag själv skulle vara nöjd med dem.

Tredjeparts N64 strömdelen är lite klurig för den passar inte exakt in i konsolen så man får trycka lite extra ibland, men numer vet jag vad som krävs så det går bra. Det är klurigt för att får man inte in den rätt så lyser lampan men konsolen ger ändå ingen bild...
Jag öppnade upp strömadaptern en gång och det sitter en glassäkring inuti, vilket alltid är förtroendeingivande. Det innebär att om något blir fel, t.ex. att konsolen drar för mycket ström eller att det slår ner en blixt så är det säkringen som går sönder och inget annat. Det är lite svårt veta vad säkringen gör exakt för det beror på var den sitter men en säkring är bättre än ingen.

Ett vanligt problem med kinesisk elektronik är annars att de sparat in på säkringen. Varan fungerar bra, men så blir något fel och varan kortsluts. Den kan bli väldigt varm och börja brinna.

Jag vill inte köpa något som skulle vara farligt. T.ex. köpte jag efter mycket undersökande mobilladdare nu. Billigare laddare har man ju läst om, men det är samma företag som gör våra populära strömadaptrar så jag litar på dem.

Strömadaptrarna säljer vi ungefär 2 om dagen just nu, och det var länge sedan någon klagade. Kan säga att jag spenderat en väldig massa timmar med att försöka hitta vettiga strömadaptrar. Min förra tillverkare gjorde hastigt en förändring mellan modellerna utan att säga till, så jag gjorde en paypal dispute och fick tillbaka halva beloppet. Sen blev hon sur på mig och jag fick hitta en annan tillverkare.

När det gäller strömadaptrar är det förstås viktigt att de har säkringar. Men det är också viktigt hur mycket störningar de har. Faktiskt en intressant teknisk aspekt. Det är lätt att köpa billiga strömadaptrar från ebay och de "verkar fungera". Sen får man störningar i ljud eller bild och vet inte varför.

En billig strömadapter kan fungera bra till en SNES t.ex., men en annan SNES kan få störningar. Detta kan bero på att kondensatorn inuti som ska filtrera störningar blivit gammal. Det kan även bero på att olika SNES modeller är olika byggda. Det kan lustigt nog även bero på att visa TV-kablar (t.ex. RGB/Scart) vidarebefodrar störningarna medan andra inte gör det.

Vissa konsoler har heller inga störningsskydd, medan andra har. Japanska Game Gears har t.ex. oftast inget störningsskydd och får väldigt brusigt ljud om man har en billig strömadapter, medan europeiska Game Gears har störningsskydd och inte brusar.

Billiga strömadaptrar "läcker" också, vilket gör att andra apparater inkopplade på samma förgreningskabel kan få störningar i bild och ljud. Vem kunde gissa det?

Jag köpte på mig en del billiga strömadaptrar en gång som jag nu säljer av för 39 kr. De "brukar" fungera men jag kan tyvärr inte sälja dem om 1 kund av 10 rapporterar störningar på en viss konsol. Det blir för mycket problem i längden.

En annan aspekt är hållbarhet. Har tillverkaren använt hållbara komponenter eller billigaste tänkbara komponenter? De billigaste har tyvärr en risk att gå sönder. Jag köpte en gång GBA SP laddare där flera av dem ankom trasiga. De skramlade inuti, komponenter som lossnat, osv. Därför säljer jag numer bara laddkablar till de bärbara konsolerna.

Hur som helst.När jag köpte N64 strömdelarna så fanns det faktiskt med europeisk stickpropp men de kostade något mer. Därför köpte jag med amerikansk stickpropp och säljer dem med en extra reseadapter. Det blev billigare men kanske tycker folk det är omständigt. Strömdelen i sig är för 100-240 volt, som de flesta moderna strömadaptrar är.

Förr var ju strömadaptrar alltid till för antingen 100-110 volt, eller för 220-240 volt men numer är de av en annan typ och kan användas i båda näten.

N64 strömadaptern blir faktiskt lite varm efterhand, även om konsolen inte är igång. Men jag har inte märkt av några problem. På vissa får jag böja till pinnarna lite så att den inte glappar i reseadaptern. Reseadaptern i sig är jag nöjd med. Det finns ju en billigare variant som säljs av vissa säljare, den som ser ut så här:


De kostar inte många kronor köpa, men jag tycker de är urusla. Ofta fastnar de i uttaget och då får man försöka pilla loss dem, vilket inte är så roligt när det är starkström det rör sig om. Därför säljer jag den här istället (finns på Tradera för 29 kr + frakt, snart i webshop):


Visst, ibland sitter de japanska/amerikanska stiften inte 100% tajt men då kan man trycka stiften lite så sitter de tajtare. Adaptern känns åtminstone hyfsat stabilt konstruerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar