november 10, 2024

Sega Saturn appreciation

Det var så länge sedan jag skrev att det är värt skriva något om Sega Saturn igen.

En sak med Saturn jag ofta funderar över är hur deras dåliga launch i USA i princip innebar slutet för SEGA som konsoltillverkare. Från en genialiskt aggressiv kampanj som Segas dåvarande USA-chef drev för Mega Driven ("genesis"), som innebar att man sänkte priset på konsolen och sålde spelet tillsammans med Sonic, plus alla välkända reklamer med budskapet "Sega does what Nintendon't", så tog en ny chef över när Saturn skulle släppas.

Den nye chefen beslöt att tidigarelägga släppet av Saturn, för att komma före Playstation. Problemet med detta var att ingen av de stora kedjorna var beredda och de bojkottade då Saturn. Dessutom fanns knappt några spel klara. 

När Playstation sedan släpptes som planerat blev det en enorm succé. Allt medan Sega gick kräftgång och bland annat vägrade ta in några av de bästa japanska titlarna, som Grandia. 

Den europeiska marknaden följde i princip den amerikanska. Hade Saturn blivit stor i USA och tagit in spel som Grandia så hade Saturn sannolikt blivit mer populär i Europa. 

I Japan sålde Saturn faktiskt bättre än Nintendo 64, om än knappt (cirka 5 miljoner sålda konsoler för båda) 

Vad som gör Saturn rolig är att den, till skillnad från N64, har ganska många udda spel. Men det krävs att man har tillgång till de japanska spelen. De spel som kom till Europa är, enligt min mening, torftiga. Detta inkluderar även de mer kända titlarna, som Panzer Dragoon, Daytona, Nights into Dreams, Sega Rally och Virtua Fighter. Alltså de spelen som Gamereactor nyligen utsåg till de bästa Saturn spelen

Jag säger inte att spelen är dåliga, men jag tycker inte heller de är något speciellt. Kanske är det just för att de är kända som mitt intresse för dem minskar. Men jag tycker också att den typen av pseudo-3d-spel visar på Saturnens begränsningar snarare än dess styrkor. Det finns bättre spel i alla kategorier. Flera 2d-fightingspel, som X-men-serien. Det finns 3d-fightingspel som Dead or Alive. Det finns FPS som Die Hard (två stycken till och med). Plattformsspel som Astal och Silhouette Mirage. 

Och det finns fantastiska scrollande shooterspel, varav flera är väldigt dyra, men Layer Section är ett exempel. Det finns även kompileringsspel av Parodius, Twinbee och Gradius. (mina favoritserier)

Jag kan nämna fler spel men folk brukar inte gilla det jag gillar, så...

Här exempelvis det absurda Yellow Brick Road:


Här fightingspelet, eller vad man ska kalla det, Savaki som jag ägnade en kväll åt att spela genom:


Sen är spel som Virtua Cop eller någon av de andra ljuspistolspelen perfekta som "pick up and play"-spel. Eller Saturn Bomberman, med stöd för upp till 10 spelare. Det är förstås inte mycket nytt i det, men jag tycker i alla fall att det är roligt. 

Andra kul titlar är exempelvis Three Little Dwarves, Braindead 13, Nanatsu Kaze no Shima Monogatari. Margic Carpet spelade jag mycket av, liksom Destruction Derby, och till och med äventyrsspel som D no Shokutaku och Enemy Zero som få verkar uppskatta. 

Det är sånt jag tycker är det roliga med Saturn, snarare än det fåtalet spel som kom hit och känns allmänt "meh".

PS1 hade visserligen också många kul udda spel, men jag tror att PS1 hade ett sånt överflöd av spel att man känner sig överväldigad. Till Saturn finns ju faktiskt möjligheten att samla på sig allt bra och spela genom det. Totalt släpptes 1028 Saturn spel (ungefär lika många som till Famicom), men av dessa släpptes 775 endast i Japan. 

Till PS1 släpptes många fler spel, så många att jag hittar olika uppgifter. Många spel släpptes dessutom i flera utgåvor, budgetversioner osv. Det släpptes minst sex NBA Live spel, och åtta olika Madden NFL. Eller kanske beror det på att Saturn spel känns lite stiligare? Att Saturn konsolen känns stiligare än den väldigt enkelt designade PS1?

november 02, 2024

Pc Engine Duo RGB-modd

Det kanske kan vara av intresse för köpare och läsare att få höra om hur jag kämpade med en RGB-modd till Pc Engine Duo.

Eftersom detta inlägget inte handlar om Pc Engine eller Pc Engine Duo så tänker jag inte gå in på vad det är för konsoler. Kortfattat kan sägas att det var den första 16-bitskonsolen och släpptes 1987 i Japan. Till skillnad från andra "okända" historiska TV-spelskonsoler (som 3DO, CDi, och möjligen kan man räkna in Neo Geo) är Pc Engine väl värd att testas, köpas och spelas. 

Ett problem är att vill man spela CD-spel är det lite krångel om man vill få ut RGB-bild. Det kräver då att man moddar konsolen, vilket inte är helt enkelt. Jag har haft två tidigare kollegor som gjort RGB-moddar. Efter en paus har vi nu börjat igen med en tredje kollega. 

Modden såg okej ut i de flesta spel. Färgerna såg väldigt klara och skarpa ut. Men när jag testade Aurelia, eller Auleria som det också kallas (r och l uttalas lika på japanska) så såg något konstigt ut redan i startskärmen.

Här är en gameplay video på Aurelia i emulator.


   

Men så här såg bilden ut i konsolen.


Problemet är att den är för ljus. Så här såg Columns ut.


Vilket kanske kan tyckas okej, tills man jämför med hur det ska se ut:


Jag frågade min kollega vad det kunde bero på, och han sa att han bara följt instruktionerna. Tyvärr sa han att det skulle vara mycket jobb att öppna upp och byta ut komponenterna eftersom han satt krympsladd runt dem.

En möjlighet är att sälja den som den är, men min policy är alltid att jag inte säljer något som jag själv tycker är dåligt. Alltså, jag säljer inte saker som bra skick om jag tycker det är dåligt skick, och jag säljer inte konsoler som jag tycker inte går spela på. 

Till slut fick jag tipset av en annan kollega jag har att sätta in motstånd i själva kabeln. Det gör att man kan reglera ljusstyrkan.

Kabeln är en av de jobbigaste sakerna med en RGB-modd till Pc Engine. Det finns färdiga köpa från Storbritannien, men de kostar 300 kr + moms och införtullningsavgifter. Då är man uppe i närmare 500 kr. 

Man kan också bygga en egen, men det innebär att löda 9 små pinnar. Alla pinnarna måste lödas på plats, det är lätt göra fel, och det är också lätt att plasten börjar smälta. Alla mina kollegor har hatat det. Det tar nånstans mellan 1-2 timmar bygga en sådan kabel.

Det finns heller inga billiga kinaproducerade kablar använda sig av eftersom ingen billig kabel har alla nio pinnarna kopplade. Har de alla pinnarna kopplade kan man bygga om i andra änden, men saknas det så går det inte. 

Ett tag hade jag funderingar på att använda en Neo Geo RGB-kabel, men problemet där är att Neo Geo inte har stereoljud. Så man kommer inte få stereo till sin Duo. Köper man en konsol för 3000 kr kanske man blir besviken om man inte har stereoljud, tänker jag. Pc Engine har alltså stereo.

Det är troligen en sådan sak de flesta inte ens hade märkt, men jag kan inte lura folk och undvika nämna det. 

Till slut gjorde jag en specialbeställning hos en kinesisk tillverkare, som byggde kablar efter mitt diagram med alla pinnarna kopplade. De kablarna kostade då bara kring 50 kr, om ens det. Det kändes som en helt acceptabel budgetversion. De surrar lite men funkar i övrigt.


Här har jag lödat in ett 100 ohm motstånd , och lyckligtvis blev bilden mörkare. Det var tur inte bilden var för mörk, för jag hade inte kunnat göra den ljusare lika enkelt.

Sen bad jag min kollega testa spelet Aurelia, med liknande 100 ohm motstånd i modden. 


"Komposit" är alltså original, utan RGB.

Som synes är det nu väldigt lika i färger mellan modd och original. Det är det jag tycker man bör sträva efter. Det innebär att färgerna inte blir lika skarpa som vissa moddar, men de blir åtminstone rätt.

Det kan nämnas att det inte är ovanligt att AV.-moddar, oavsett om det är AV eller RGB, blir för skarpa och tar bort lite av nyanserna. Det är något man kan märka på vissa famicom AV-moddar. Det är en balansgång, för man vill ha skarpa färger, men man märker det först i vissa spel att gråa nyanser försvinner. 


Så här ser konsolen ut. (länk till varan) 

Det är rätt mycket att testa på en Duo. Den släpptes redan 1991 och lasern på CD-enheten är inte alltid helt pålitlig. Den kan överhetta och sluta läsa. Min kollega har testat den i ett par timmar. 

Men den är också, vill jag hävda, en av de stiligare konsolerna från sin period. Jag har alltid tyckt att just den vita Pc Engine Duo är den vackraste retrokonsolen.

Jag säljer konsolen med en strömadapter för europeiskt elnät och då RGB-kabeln jag precis beskrivit. Pris är för närvarande nedsatt till 2990 kr. Delvis har vi kunnat sänka priser nu när kemikalieskatten inte längre gäller retro-spel. 

Hoppas att någon uppskattar arbetet vi lägger ner för att försöka sälja bästa varor till bästa priser. Det gör att vi kan köpa in fler också.

För den som är intresserad kan vi även RGB-modda Duo du skickar in själv. Pris för närvarande är 800 kr, plus 150 för kabeln (som kräver lite extra arbete). Eller köp en bättre kabel från retrogamingcables, vi moddar efter samma standard som den kabeln.