Får ej återges utan tillstånd. Vid citering, länka alltid till denna sida.
NTSC är det som används som TV standard i USA och Japan, och PAL är standarden i Europa. NTSC går i 60Hz och PAL går i 50Hz. Detta har att göra med hur ofta bilden kan uppdateras. En uppdatering på 50Hz gör att bilden flimrar mer än om den är i 60Hz.
Spel som är gjorda för en NTSC konsol i 60Hz och spelas på PAL konsol går långsammare än vad de gjorde ursprungligen (16,67% långsammare). Detta kan påverka både spelet och/eller musiken.
Många spel PAL-optimerades när de släpptes i Europa så att hastigheten skulle vara likadan. Detta krävde att spelet programmerades om, och brukar inte vara 100-procentigt. Till exempel så är NTSC versionen av Super Mario Kart ett par procent snabbare än PAL versionen trots att det är PAL-optimerat. En annan skillnad är att den välkända musiken i Super Mario Bros 1 går snabbare i original än vad det gjorde i Europa.
Det var nästan bara Nintendo som PAL-optimerade sina spel, så spel gjorda av andra utvecklare är ofta långsammare i sin PAL versioner. Mega Drive spel optimerades ofta inte heller, vilket gör att NTSC versioner av Mega Drive spel går betydligt snabbare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar