november 24, 2024

De svåraste spelen jag klarat av

Det ska sägas att jag inte är någon gejmer (gamer...?). Jag hade max 20 spel när jag växte upp och sen spelade jag game boy i något år innan jag började med Japanspel. Sedan spelade jag spel för Japanspels räkning i något år innan det inte fanns mer tid för sånt. Trots allt tycker jag det är roligare sälja spel än att spela.

När jag var barn visste jag inte ens att det gick klara av spel. Mario var en sak, man skulle rädda prinsessan. Men många andra spel gick inte klara av. Jag spelade exempelvis mycket på ett spel som hette Boulder Dash, där det bara blir fler och fler banor. Troligen har det inget slut för ingen har hittat något.


Jag hade också ett spel som hette The Rescue of Princess Blobette. Jag vet inte om manualen var på engelska eller om jag inte läste den, eller om det kanske inte stod vad de olika tabletterna användes till, men jag lyckades aldrig klura ut det. Jag minns att jag påbörjade en lista där jag skrev ner det, så kanske framgick det inte av manualen.


När jag spelade ett av mina få SNES-spel, Bart's Nightmare, hade jag därför inte i avsikt att klara det. På den tiden spelade man när man kom hem från skolan tills man dog. Dog man fick man börja om från början eller spela ett annat spel. Vi hade ju inte hundratals spel på vår Ipad utan det var vad vi hade. (det finns säkert läsare som inte ens var födda på 1990-talet)

Många tycker spelet är svårt pga den andra banan i underjorden, men jag hittade ett trick som gör att man kan få två extraliv direkt i början. Ett annat trick är att man kan använda R för att scrolla bilden, för att få Maggie att skjuta ut sina projektiler. Sedan gäller det att hoppa runt snabbt som tusan så snart den gröna demonen dyker upp. Och så lyckades jag klara av det. Det förvånade mig att spelet hastigt avbröts av att Bart vaknade och det tog ett tag innan jag förstod att det måste innebära att jag hade klarat det.

Jag lyckades klara av det igen när jag skulle prova den japanska versionen. Det var rätt bra att klara av det på ett försök efter alla år, och jag misslyckades nog bara en gång med en bana. Här en spelvideo från den genomspelningen.


Här sista klippet som visar sista banan.


Spelet har överlag dåliga recensioner. En kompis skrattade åt mig när jag berättade att jag fått det i julklapp. Men när man väl kan det är det faktiskt ganska roligt... 

Jag undrar hur många som idag har tålamodet idag att spela den typen av spel där man får börja om när man dör. För att citera Cranky Kong i Donkey Kong Country från 1994:



Sen tar vi ett hopp fram tills jag började spela Game Boy igen, kanske kring 2009. Jag tänkte jag skulle försöka klara av några av de klassiska spelen, som Castlevania och Mega Man. Det första Castlevaniaspelet till Game Boy heter Castlevania: The Adventure och kom ut redan 1989. Det är hatat av många eftersom det är "såååå seeeegt". Men jag tyckte det var charmigt, man kan tänka på annat medan vår hjälte långsamt släpar sig genom banan. 

Jag tror faktiskt segheten är en bugg i programmeringen, då man ännu inte var så bra att programmera Game Boy spel i början. Man märker nämligen kring 01:30 in i video nedan, att när fienderna är borta flyter det på bättre. Senare spel verkar ha kompenserat hårdvarubegränsningar med flimmer istället för slowdowns. 

Hur som helst klarade jag av det efter några veckor, och det är det enda Castlevaniaspelet jag klarat. Det indikerar ändå att det är rätt bra, för jag tröttar snabbt på spel. Som jag sa till någon som klagade "man får se det mer som ett pusselspel än ett actionspel". Det inte är jättesvårt eftersom man inte behöver börja om från början om man blir game over. Svårigheten ligger nog mest i att inte tröttna innan dess.


Sen ville jag försöka klara åtminstone ett Mega Man spel. Jag beslutade mig för att spela genom Mega Man i kronologisk ordning, och började med Dr Wilys revenge, ett spel som utkom 1991, och ta bossarna i kronologisk ordning också. 


Vad jag inte visste är att i Mega Man ska man ju använda bossarnas vapen mot varandra. Istället kämpade jag i veckor mot Cutman med enbart blastern. Det kändes verkligen som i denna japanska musikvideo som kom ut ungefär vid den tiden.


Jag vet inte hur långt jag kom innan jag förstod att man kunde byta vapen. Det var vid något senare tillfälle efter Cutman, när man behöver flyga upp och då använda plattformen. Det tog ändå ytterligare flera veckor ta sig genom spelet.

Numer är jag såpass erfaren med spel att jag provar alla möjliga knappkombinationer...

När jag började med Japanspel började jag spela Famicom spel, eller "NES" som man säger i resten av världen. Jag hade inte samma emotionella känsla till Famicom så jag tröttnade snabbt på de flesta spel, men det fanns några som jag spelade mer intensivt. Ett av dem var Gradius, som jag rankar som ett perfekt spel i sin genre. 


Dör man tappar man alla powerups, vilket gör att man i princip måste börja om. Jag kom ändå till precis i slutet, då en dörr stängs bakom en och i panik tryckte jag bakåt och flög rakt in i dörren och dog. Så jag rankar detta som "hedervärt försök". Att jag spelade så länge trots att jag inte annars spelar schumps visar hur bra detta spel är. Musiken och miljöerna gör sitt.

Ett av få andra spel jag hade en längre session med var det som i Europa hette Robo Warrior, och i Japan Bomber King. För 11 år sedan gjorde jag denna video.


När man väl förstår sig på kontrollerna, och tillåter sig att titta i en guide, är spelet aldrig för svårt, enligt min mening. Man får undvika dö och låta saker ta sin tid, vilket är den typen av spel som fungerar bra för mig. Jag satt en hel natt och framåt morgonen hade jag kommit till sista världen, jag gav mig en timme (eftersom jag måste testa spel med famicom konsolen var jag tvungen stänga av det sen) och lyckligtvis klarade jag det under den tiden . Det var en av mina bästa Famicom-upplevelser och jag kan rekommendera gejmers att ha en RoboWarrior session. Det är nästan magiskt när solen håller på att gå upp samtidigt som RoboWarrior lämnar planeten.

Förutom det var det inte så många spel jag orkade ta mig genom. Ett var game boy spelet Bakuretsu Senshi Warrior, som på engelska fick heta Cyraid. Det är som Donkey Kong men mindre gulligt, och konstigt nog hatar folk det.


Denna typ av lite långsammare action/plattform med pusselelement har alltid varit min favorit, sedan jag spelade Lode Runner som barn. Eftersom man inte behöver börja om från början när man blir game over är spelet inte jättesvårt, men jag tror många tappar tålamodet för de inte förstår vad de ska göra. De flesta ogillar spel där man måste tänka lite.

Sista spelet att nämna är det japanska Super Mario Bros 2, även känt som Lost Levels. Att spela det på originalhårdvara är betydligt svårare än att spela det i Mario All-Stars. För det första för att man inte kan spara, men även för att man fysiskt rör sig annorlunda än i det gulligare All-Stars.

Det är svårt men ändå ett välgjort spel, och att ha närmare 100 liv gör det inte omöjligt. Jag gjorde tricket i början som ger en massa liv (jag lyckades inte hålla räkning på hur många exakt) och sedan hade som mål klara det. När jag nådde sista banan 8-4 hade de flesta försvunnit, och sedan försvann de ett efter ett till jag var nere under 10. Jag började göra dumma misstag och utgick från att det skulle bli ett hedervärt fiasko liknande Gradius, men här är videon.


Igen speedrunning direkt, men sablar vad nervös man blir, även av att titta på det... Som när timern rör sig mot 100 sekunder och jag står och väntar på att den snurrande eldgrejen ska hamna i rätt position (om man hoppar för tidigt loopar banan)... 

En Mario 2 session kan jag också rekommendera varje seriös gamer.

Numer har jag inte tid spela och moderna spel intresserar mig inte så mycket så det här blir nog enda inlägget jag gör av detta slag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar