januari 12, 2025

Makaimura och Double Dragon, vad är det?

I mitt förra inlägg nämnde jag suddgummin och undrade om ni visste vad det är för spel.

Om man inte känner igen figurerna så fanns en ledtråd högst upp i bilden. Där ser man boxen.


Även känt som detta:


Ärligt talat förstår jag hur NES spel kan vara så populära. När man jämför med famicom boxar är NES spel tråkiga, slitna och fula, enligt min mening. Jag har ingen nostalgi till NES. För mig är NES något som en kompis hade. När jag kom hem till honom spelade vi Ice Climber, där jag dog direkt medan han spelade vidare, och Duck Hunt, där jag blev game over medan han spelade vidare. Sedan skulle han äta middag och jag fick sitta själv och spela Flintstones som knappast är särskilt roligt.

Anledningen att jag kallar det Makaimura är dock inte att jag ogillar NES, utan för att jag hade problem komma ihåg det engelska namnet. I vanliga fall brukar jag ange det engelska namnet, t.ex. "For the frog the bell tolls" istället för "Kaeru no Tame ni Kane wa Naru" (ett game boy spel utvecklat av Nintendo som bara släpptes i Japan), eller Adventure Island istället för "Takahashi Meijin no Bouken Jima". Men jag förväxlade Ghost N Goblins med efterföljaren Ghost N Ghouls, eller så råkade kallade jag det Ghosts N Goblins. Och sen det där med var apostrofen ska sitta... Då var det lättare kalla det Makaimura. 

Jag tänker automatiskt att Makaimura är en välkänd spelserie, men när allt kommer omkring släpptes NES spelet för 39 år sedan, eller åtminstone 35 år sedan det släpptes i Europa och blev känt för svenskar. Sedermera har versioner släpptes till SNES och Mega Drive och spinoffs till Game Boy. Det finns visserligen till andra konsoler men det lär vara få som lärt känna spelet genom dessa återutgivningar eftersom de inte sålde särskilt bra. 

Det är till och med 12 år sedan som AVGN spelade det i ett Halloweenavsnitt.


Notera att han felaktigt kallar spelet Ghosts N' Goblins i videotiteln. Det kan vara så att spelet egentligen heter Ghosts'n Goblins men att de skrev fel på boxen. Jag hörde även något om att den i Europa hette Ghost'n Goblins och i USA Ghosts'n Goblins. Det gör det svårt veta vad jag ska kalla det när jag namnger den, så jag kallar den bara Makaimura.

Videon är värd att se än idag.  Även AVGN kan dock ses som något som tillhör en tidigare generation. Jag har säkert kunder som inte var födda när AVGN började göra videos. Åren går och man tänker inte på att det man ser som självklart är okänt för yngre.

Det är säkert svårt för yngre spelare att leva sig in i hur en äldre generation kastades in i detta äventyr, där en modig riddare inleder sin kamp på kyrkogården för att omsorgsfullt ta sig förbi djävlar, zombies och demoner i ett helvetiskt svårt spel, för att i bästa fall nå ett mål som få klarade. Varje träff får honom tappa rustningen medan nya fiender angriper, och överallt väntar orättvisa sätt att straffa spelaren. Som att man på bana 5 måste ta en sköld som vapen, trots att skölden är dålig. Annars skickas man tillbaka till bana 4, vilket man först märker när det sker.

Samma öde har drabbat andra ikoniska spelserier från min generation, som Double Dragon. När jag ser spel från den serien reagerar jag med "Ah! Double Dragon! Det är värt något!" men faktum är att jag sällan lyckats med att sälja dem. Game Boy versionerna säljer så dåligt att jag inte bryr mig om lägga ut dem längre, trots att jag alltid tänkt att det borde finnas intresse för hur den japanska del 2 har andra sprites än den europeiska.

Som kuriosa kan nämnas att man kan spela 2p på game boy versionerna också (del 2 & 3), och man kan till och med koppla ihop ett japanskt och ett europeiskt spel fastän de har olika sprites.


Återigen är det säkert svårt leva sig in i hur man som barn på 1980-talet hörde talas ett spel där man kunde röra sig fritt (scrolla både horisontellt OCH vertikalt) medan man spöade upp realistiska motståndare. Till och med tjejer! Som man kunde dra i håret! (tiderna har förändrats och det är kanske nödvändigt påpeka att våld mot kvinnor är fel, även i självförsvar, och att vi alla måste hjälpas åt motverka könsstereotyper. )

Double Dragon brukar ses som det första beat'em up spelet. I del 2 på NES kunde man spela två spelare samtidigt! Detta var något helt nytt. Alla pratade om vilka specialangrepp man kunde göra, som att armbåga bakåt eller kasta över huvudet. Sen när man kom till slutet av banan möttes man av denna groteska gestalt som rusade på en med en spark. Jag minns fortfarande hur rädd jag blev.

När jag började sälja spel fanns det många som var nyfikna på de japanska versionerna. Men då var spelen mycket billigare. Folk som nu är 40+ börjar inte med att köpa in NTSC versioner som ibland är dyrare än PAL. De köper in sina barndomsspel om de inte redan har dem, eller så ägnar de sig åt viktigare saker. Jag har hört om åtskilliga som sålt av sina samlingar.

Det finns ju yngre personer som börjar samla och spela, men de vill ha det som de känner till. Pokémon har exempelvis bara gått upp i värde, vilket man inte minst märker på mässor där barn under 10 år vill ha våra pokémonfigurer. Mario är också ständigt populärt. Game Boy versionerna av Mario Land går för över 100 kr.

Man kan jämföra med Kunio-Kun-spelserien som alltjämt är populär i Japan men aldrig blev lika stor i Europa. Kunio-Kun som för övrigt är utsprunget till Double Dragon, vilket är anledningen till att Double Dragon 2 till game boy fick ha Kunio-Kun-sprites. 

Det gjordes en massa Kunio-Kun-spel. Själv spelade jag mycket av fotbollsspelet Nintendo World Cup hos en bekant (ej samma person som i början av inlägget) och det gavs även ut ett populärt spel som fick heta River City Ransom. I Japan gavs det ut andra spel, både till Famicom och Super Famicom. Här ishockeyspelet:


Jag har sålt dem i perioder, men de säljer sämre nu än när jag började. Vi flashade till och med kassetter med engelsk text och sålde. Jag trodde att Kunio-Kun-spel med tiden skulle bli mer efterfrågade eftersom jag själv kunde relatera till de humoristiska huvudpersonerna i Nintendo World Cup, men det fungerar såklart inte så. Det finns för många spel och det som tillhör det förgångna försvinner med åren, om det inte släpps nya spel som håller det vid liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar